Så hurtigt går det heller ikke...

“Alting ændrer sig! Hurtigere og hurtigere!” Har du hørt den før? Alle der har været i nærheden af en tech/web konference de sidste par år har fået ørerne tudet fulde af hvordan adoptionen af tablets og smartphones er væsentlig hurtigere end fx radio og TV. Den historie der bliver opridset, fortæller os at alting ændrer sig så hurtigt, at vi ingen chance har for at følge med længere. Især ikke som store virksomheder. Right?

Men er det nu også rigtigt? Nu hvor vi skriver 2014, er det tid til et sjovt tilbageblik:

Det er 7 år siden Steve Jobs første gang viste os en iPhone.

Syv år! Og det er ikke fordi den lancering gik stille hen i medierne verden over. Mon ikke den også nåede helt ud i krogene i selv den mest støvede bestyrelse?

Jeg selv fik min første iPhone sent i 2007. På daværende tidspunkt var jeg studerende på CBS, og jeg skrev sammen med resten af min studiegruppe en sjov lille opgave der hed Mobile Banking i samarbejde med Nykredit. Det endelige produkt så nogenlunde således ud:

HTML mock-ups fra 2007. Se løsningen her.

HTML mock-ups fra 2007. Se løsningen her.

Nykredit var i øvrigt meget hjælpsomme i forbindelse med opgaven, og havde grunde til at have reservationer overfor muligheden for Mobile Banking. Hele app-infrastrukturen og Nem-ID blev som bekendt først en realitet senere.

Men. Vi kan ikke som professionelle og som virksomheder påstå at kloge mobile enheder kommer som en helt uventet overraskelse. Syv år er lang tid. Rigtig lang tid. Alligevel er det almindelig kost på konferencer o.lign. at vise grafer over hvor mange flere mobile devices der sælges og bruges. Det kan bare ikke komme som en den store åbenbaring længere – og har ikke kunnet det i en hel del år.

Så hurtigere går det altså heller ikke, selv i en så dynamisk og global verden som vores. Det er stadig vigtigt at have en god kerne af digitale platforme at møde vores kunder på. Websitet er stadig den primære vej til information om virksomheder. Vi ser (overraskende nok) stadig TV. Vi er ikke blevet overmennesker der trawler igennem alle informationer i en 100% transparent verden. Trustpilot har ikke slået TDC ihjel.

Vi kan ikke som industri undskylde eller gemme os bag argumentet om at alting går så frygteligt stærkt. Tværtimod kunne Danske Bank være helt ekstraordinært langt foran ved at lancere en iPhone-venlig bankoplevelse hele 3 år efter ægte smartphones så dagens lys, som de andre spillere på markedet stadig halser efter.