Facebook går old-school

For nogle uger siden offentliggjorde Facebook at de ville begynde at sætte mere strøm til deres annoncør-produkter ved at tilbyde 15-sekunders take-over video reklamer. Investorer er glade (flere penge i kassen), annoncører er glade (nå ud til flere mennesker), men hvad betyder det ellers for digital, og marketing generelt?

Jeg har en TV-reklame at sælge til dig!

Jeg har en TV-reklame at sælge til dig!

1: Den "gamle" model er overraskende resistent

Hvor har vi ellers set korte, videoafbrydelser mellem det indhold du egentlig er ude efter? Gammel vin på nye flasker fra den reklameindustri der har bygget og vedligeholdt et utal af store brands via TV. Det kan man mene om, hvad man vil, men Facebook prøver ihvertfald ikke at genopfinde modellen. Reklameafbrydelser virker. Det har 50 års erfaringer og stakke af gode cases vist. Spørgsmålet er, om de vil virke ligeså godt på nettet, i den fremadlænede interaktion? 

2: Ny medier = samme priser

Priserne der bliver nævnt rundt omkring på nettet er mellem $1m og $2m for én dags "take-over" der rammer alle Facebook brugere mellem 18 og 54 år. Det svarer – målt i sekunder – ca. til prisen under SuperBowl for et 30sek spot. Dvs. det potentielt er verdens dyreste medieplads Facebook lancerer – langt væk fra den ultra-skarpe, målrettede marketing de ellers udbyder. Igen er det bemærkelsesværdigt så resistent prissætningen er.

3: Et reklamefinansieret og kortsigtet internet

Måske var jeg naiv, men jeg forventede egentlig mere af Facebook. Kan det virkelig passe, at de klogeste mennesker i teknologi kun kan fremskaffe flere muligheder til at vise standard-formater til flere mennesker, på flere skærme, med lidt bedre segmentering? For en virksomhed som Facebook der var klassens frække dreng, er det om noget et tradionelt træk at lancere noget så banalt som et pendant til TV reklamer.

Med alle de muligheder, alle de teknologier og alle de kloge mennesker vi har, er det bedste vi kan finde frem til virkelig mere old-school massekommunikation? Eller er det Facebook's børsnotering der stiller nye og anderledes kortsigtede krav til indtjening? 

Er den bedste strategi virkelig mere af det samme, bare hurtigere? Eller tager Facebook også den nemme vej ud ift. produktinnovation og nye forretningsmodeller?

Det skal nok blive en succes, men både som marketing-mand og som digital entusiast, sidder jeg tilbage med en flad fornemmelse af splidte muligheder; akkurat som når enhver anden virksomhed går til nettet med et sigte mod ren massekommunikation. Det er den nemme vej. Den kortsigtede vej. Den vej vi kan måle nu-og-her.

Godt for Facebooks investorer, men godt nok en ligegyldig oplevelse for alle os andre.