Kan sociale medier være demokratiske?

Folketinget er kommet på Facebook.

Jeg har tidligere troet at teleselskaber var den mest forhadte race på Facebook, men nu er der ingen tvivl om, at brokkeniveauet vil nå helt nye højder. Folketingets formand introducerer konceptet i en helt igennem sød video:

En sympatisk mand med en sympatisk plan. Hvad kan gå galt?

Et dødsdømt eksperiment på sociale medier

Hvad skal der til for at skabe en succes på sociale medier? Det må vel først og fremmest være et emne der interesserer folk. Som Ringenes Herre, Coca-Cola eller Nutella. Men jeg vurderer umiddelbart politik som værende ligeledes i stand til at skabe interesse. Derfor er netop social mediers mulighed for at skabe dialog og diskussion vel fuldstændig skræddersyet til Folketinget? Det samme konkluderer Lykketoft i videoen:

Hvorfor skal Folketinget på Facebook? Fordi Folketinget skal være der hvor folk er – og de er åbenbart alle sammen på Facebook. Ligesom i gamle dage i forsamlingshusene, bare uden kaffe.

Heri fremlægger Lykketoft den argumentation omkring Facebook, jeg afskyer absolut mest: Vi skal være der, fordi der er mange mennesker. Det svarer til at virksomheder vil til Kina, fordi der er mange mennesker. Amerikanerne troede de ville blive rige, hvis bare de kunne sælge én tandbørste til alle kineserne. Det endte med at være kineserne der solgte amerikanerne (og resten af verden) tandbørster. 

Jeg kunne ikke forestille mig noget værre strategisk grundlag at starte på. Retningsløst, hovedkulds og umiddelbart uden formål.

Status 2 dage efter lancering

Har gennemgået alle posts efter de første par dage i luften. Der er pt. i bund og grund kun to slags opslag:

  1. "God idé, velkommen til!"
  2. "Det er for dårligt. Det er unfair. Alt er galt i vores samfund. I burde gå ned i løn / fyres / prøve at være på kontanthjælp / bo i Vollsmose."

Udvalgte guldkorn fra de sidste par dage.

Udvalgte guldkorn fra de sidste par dage.

Folketinget selv har svaret på én brugerhenvendelse – med en henvisning til deres reglement og god tone.

Alternativet?

Digitale platforme har helt fænomenale muligheder til at åbne op, øge gennemsigtigheden og fremme samtale. 

  • Det kræver bare en mere strategisk tilgang til at skabe, beskytte og fremelske den gode debat. 
  • Det kræver paradoksalt nok at vi starter med at fokusere på at skabe noget værdifuldt for de færre. Det en virksomhed ville kalde for vores kernekunder; dem der både er politisk interesserede, og har evnerne til at indgå i konstruktiv dialog. 
  • Det kræver at kvaliteten hæves, at debatten modereres tungt og at der er incitament til at være konstruktiv og værdiskabende.
  • Det kræver at platformen understøtter de formål vi har, og er bygget til debat der kan leve i længere tid og ikke Facebooks one-liners.
  • Det kræver mod til at bygge et digitalt aktiv der kan holde i flere regeringer frem, og kan have en reel indflydelse i politik.

Det kræver med andre ord en hel del mere end bare at oprette en profil på Facebook. 

Kort fortalt: Folketinget på Facebook fremhæver udelukkende alle de negative sider ved demokratiet. Hvis demokrati er som Folketinget på Facebook, så foretrækker jeg et dikatur.