Da 20 mennesker samarbejdede om en Facebook annonce

Som bekendt er Facebook ved at gå fra en social platform til en hardcore mediesælger. Sider med flere millioner likes, kan ikke længere nå ud til deres “fans” uden at betale for det. Dermed er Facebook reduceret til en betalt mediekanal som alle andre.

New York Times har begået en interessant artikel om emnet, med en afslørende scene fra et møde mellem en annoncør og Facebook. 

The advantage of advertising on the world’s largest social network was that it could do something television ads could not: Using sophisticated analytics, it could help him find people who were already buying fish oil or other (related) products.

At the meeting, (…) Facebook’s ad strategists were saying they wanted him to spend money to show ads to every American woman 45 and older on Facebook — as many as 32 million people.

Finally, with some exasperation, Mr. Rodrigues — the marketing director (…) blurted out what he’d been thinking. For that kind of broad blitz, he said, “I can go to television at a quarter the price.”

Artiklen er værd at læse af flere grunde: 

  1. Den udstiller en, ærlig talt, skør proces: En to-dages workshop med TYVE (20!) mennesker for at planlægge en Facebook-kampagne…?
     
  2. På trods af alle analyseværktøjer i verden, står de stadig med et attribueringsproblem da kampagnen kører samtidig med in-store og TV. Så hvad var det egentlig, der virkede?
     
  3. Selv med mulighed for meget avanceret segmentering, ender det på Facebooks anbefaling, med en bred kampagne der rammer 18 millioner kvinder. Facebook er "bare" et massemedie.

Facebook har været igang med et hamskifte længe:

"A few years ago, the company was telling brands to increase the number of people following their pages. Now it says fans are largely irrelevant." 

Jeg hilser Facebooks rene linje velkommen. Nu kan vi med god samvittighed sammenligne forskellige digitale mediekanaler på samme præmisser. Vi skal ikke give Facebook særlig behandling udfra falske betragtninger om likes. Den eneste gyldne sandhed er eksperimentering, eksperimentering, eksperimentering og en seriøs attribueringsmodel.

Print er det nye… print?

Anderledes står det til med gode, gamle printreklamer. Hele 63% amerikanere “stoler” således på den gammeldags annonce, næsten ligeså meget som online consumer reviews (68%)!:

Jeg elsker digitale medier. Jeg er bare for evigt skeptisk overfor annoncering i dem.